söndag 3 januari 2010

Nyårslöften


Tredje dagen på nya året. Dom första dagarna på det nya året känns lite som om jag har ett vitt papper framför mig, blankt och fint och jag kan fylla det med vad jag vill. Till slut börjar man kladda lite i ena hörnet, det växer och blir till en vacker målning eller så blir det bara ett virre varr av färger och streckgubbar och man fattar inte alls vad det ska föreställa. Jag vet aldrig det på förhand, hur det ska bli och lika bra är nog det.
Nyårslöften lyckas jag ofta bara hålla i ett par dagar, i vissa fall bara några timmar, så det har jag slutat avlägga. Men för den sakens skull så är det inte så att jag har förväntningar, mål och planer inför det nya året, för det har jag.
När jag ser tillbaka, så uppenbarar sig några viktiga datum för mig, viktiga mål som jag har uppnått.

10 januari 2006 slutar jag dricka alkohol, jag blir nykter och är det fortfarande.
10 mars 2008 slutar jag lindra fysisk och psykisk värk med piller/morfin.
20 januari 2009 slutar jag röka.

Ett tag funderade jag på att ta ett viloår i år, men det är ingen bra ide alls tror jag. För det är så att när man så radikalt förändrar sitt leverne som jag har gjort, tenderar man att byta en last till en annan och det har jag gjort. Jag har blivit en sockerråtta. Så om jag tar ett viloår kommer jag troligen att vara, inte överviktig, utan fet till sommaren. Från att ha varit en snärt liten tjej på 60 kilo, är jag redan nu en ganska stabil kvinna med en respektingivande vikt på 78 kilo.
Så jag har några mål detta år, inga löften, bara mål. Det andra, alkoholen och drogerna har jag klarat genom hjälp och en dag i taget. Så om jag tillämpar det igen, med kilona, kanske jag kan gå ner en 10 kilo i varje fall. Kan gå tror jag.

För jag tror, tror på mig själv idag.

1 kommentar: