lördag 19 december 2009

Rastlöshet


Vissa kvällar kan jag bli oerhört rastlös. Jag har ingen ro alls som räcker till något vettigt. Ikväll är en sådan kväll. Se på tv är inte att tänka på, inget stillasittande. Jag kan gå runt i min lilla lägenhet flera varv, trampa upp stigar på golven, flytta en sak från ett ställe till ett annat, det är fruktansvärt jobbigt och jag är ganska olycklig över detta tillstånd. Det brukar ta en stund tills jag kommer på att det enda som hjälper är att ta med mig pälskoftorna och gå ut och promenera, hundarna är överlyckliga, dom har aldrig varit ute så mycket innan. Fysisk aktivitet lugnar ner mig, jag kan samla ihop mig och mina tankar till en enhet, en Mia.
Detta är en av väldigt många anledningar till att jag missbrukade droger och alkohol innan, eller är det kanske en rest av mitt missbruk? En inbiten vana att kvällstid vara mer eller mindre avstängd ifrån allt, känslor , tankar, aktiviteter och socialt umgänge. För jag märker att dessa kvällar så vill jag gärna vara i fred , jag är lätt irriterad och har oerhört svårt att koncentrera mig.
Så det jag gör nu, skriver, är en prestation som nästan får mig att svettas av ansträngning. Men jag gör det för att jag vill bryta beteenden och mönster, jag måste det. För det finns saker jag vill göra på kvällarna istället för att förstöra mina golv, vara irriterad på mina vackra pojkar, flytta runt saker och planlöst gå flera kilometer med pälskoftor som inte kan prata med mig.

Små vanliga underbara saker vill jag kunna göra på kvällarna.

Ikväll vill jag kunna sitta i soffan och äta chips och titta på Robinson. Ska det vara så jvla svårt! Ska bara gå ut först, en liten stund, ok? Jag kommer snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar